VW-SpeedAanhangert 

Geouwehoer begon al een tijd terug, een behoorlijke tijd terug zelfs. Het vervoer van de Spietgoederen, zoals: partytenten, bbq's, koe-kist etc.
Over het algemeen was de oplossing een witte boesj, maar helaas.....die boesj is nie meer.....R.I.P.
Dus een poos terug, hadden we van Nando (SKG) een hangert gekregen. We moesten maar kijken wat we er mee deden, hij stond namelijk in de weg (Lees: er was achter het huis niet genoeg ruimte om te BBQ-en)
this rocks
Wat je krijgt....is nie duur, dus uiteraard die aanhanger aangenomen. We moesten maar ff bekijken wat we er mee deden.
Na de laatste vergadering kwamen we weer terug op het punt: aanhangert. Wat gingen we doen, de gedoneerde hangert oppimpen of kijken voor een iets geschikter exemplaar.
Vanaf dat moment ging alles HEEEL snel
Tento
Dag na de vergadering kwam Jacco met een advertentie op Marktplaats. Na supersnel overleg met aantal mensen, werd besloten, toe te happen. Er was alleen 1 probleem: de verkoper had nog een bod gehad en die man zou maandag komen kijken. We mochten de aanhanger hebben voor een lagere prijs, maar dan moest de aanhanger meteen (zondag) opgehaald worden. Nou stond dat ding niet om de hoek, dus na enig overleg kwam ons maar één naam naar boven --> TOBIASSSS.
Na zwaar overleg, dreigen met rooieringgg, minpunten en wat al niet meer, bezweek Tobias en ging die samen met een maat van hem de hangert halen
this rocksthis rocks

Zo waren de foto's van de verkoper:









Uiteraard moest de aanhangert beetje aangepast worden hier en daar, zodat de spullen fatsoenlijk meekonden. De gekste ideeen werden al geopperd en zo kwam het, dat er een knutseldag in het leven geroepen werd. Zaterdag 29 juli 2006, Opper's Place, vanaf een uurtje of 10 's morgens
olifantschrik

Een week voor de knutseldag heeft Jacco de aanhanger richting de Achterhoek gehaald. Meteen ff langs de weegbrug om het kadaver te wegen. Dit pakte iets minder uit
schrikoinkHuh

De aanhanger woog leeg maar 680kg (+ of - 20kg). Aangezien er geen kenteken bij zit, betekend dit, dat er maar 70 (+ of - 20kg) lading in kon. Aangezien de partytent al 60kg weegt en wij er maar 2 hebben, dus 120 kg aan partytent is die aanhanger dus niet echt een succes. Na grondige bestudering
frustyPiep piepKwaadaardig of Boos/Evil or Very Madkwamen we maar met 1 oplossing aplaus

S L O P E N en opnieuw opbouwen
this rocksthis rocksaplaus

Het knutselweekend veranderde dus in een SLOOPweekend
blije Harries

De betrokken bouw uh slopers werden op de hoogte gebracht, zodat ze zich in konden stellen op de sloopwerkzaamheden.

Zaterdag 29 juli 2006:

Onwies en Opper vielen om 9.00 uur uit hun nest. Avond ervoor paar meerdere roosviceetjuz genuttigd
this rocks
10.00 uur zaten we rustig te wachten op de rest van de sloopbrigade, maar er kwam maar verrekte weinig. 10.15 uur: telefoon --> Jacco....of hij nog wat te drinken en snaaien mee moest brengen. Na hem op de hoogte gebracht te hebben van het tijdstip, gaven we hem de opdracht om maar het een en ander in te slaan. Enige tijd later stond hij dan ook met arbeitsj-boesj voor de deur
this rocks

Eerst ff bakkie pleur en daarna vol aan de slag. Net buiten hoorden we iets schurends aankomen. Het was Ghansssss met een telage Peuleu. Voor de dorst had hij een kratje bocht meegebracht, wat ongetwijfeld ooit wel eens op zal komen, als er ff niets anders is
this rocks

Met z'n vieren gingen we er ff belachelijk tegenaan
megafoonfrustyDhr. Groen/Mr. Green









Het plaatwerk verdween als sneeuw voor de zon, duizende pompnagels werden uitgeboord om het plaatwerk, isolatie, strips, afwerkingsplaten los te krijgen. Alleen de nagels was naar schatting al zo'n 45 kg aan gewicht. Isolatie materiaal (piepschuim) ook zo'n 80 a 90 kg, alu een kilootje of 3, plaatwerk ook zo'n kilootje of 60-70. Al met al dus een behoorlijk gewichtswinst
this rocksthis rocksbezigheidstherapieToosten/CheersHuh

We kwamen er ook achter dat de aanhangert vroegâh als tulpenkar dienst deed:



Al snel was er niet veel meer over dan een kaal geraamte.



Tijd voor een beetje dubbelfris en klein overleg. Er werd alvast een beetje opgemeten, om een idee te krijgen van de daadwerkelijke ruimte die we straks ter beschikking zouden hebben.



Rond een uur of 11 kwamen Herman en Biels om het team te versterken.



Biels leefde zich meteen uit op de spatborden, deze waren namelijk te klein voor de 8j hoepels die er onder moesten komen. Netjes en als een echte vakman klopte hij de kasten uit om op die manier plaats te bieden aan de breden wielen
this rocks





Ghans demonteerde de sputterlappen, want ook deze moeten vervangen worden voor minimaal 8j exemplaren
brommer



Noor zorgde ervoor dat we ons geen moment hoefden te vervelen. Met enige regelmaat kwam hij met stukjes aanhanger aandraven. Het was dan de bedoeling dat wij dat dan weer een eind uit de richting gooiden, zodat zij het dan weer kon halen, je kan het vergelijken met de zinloze sport VOETBAL.
Niet goedoinkbezigheidstherapie



Aan een kant werd ff een hoepel gemonteerd, zodat we konden passen en meten.





Na een en ander aandachtig bekeken te hebben, kwamen we er achter dat er nog een hoop gewichtsbesparing te halen viel.
Om dit voor elkaar te krijgen, moest er een beetje lomp geweld aan te pas komen...............DE FLEXXXXXX
In een krappe 10 minuten werden 7 schijven versleten. De slieptol kreeg amper de kans om op gang te komen. De schijven gilden het uit en met enige regelmaat zag je geen hand voor ogen meer vanwege het stof, de vonkenregen en rondvliegende delen ijzert
this rocksbezigheidstherapiecrazy







Ondertussen waren ook Jut en Juul gearriveerd. Juul nam Herman mee om te gaan sjoppen en wij heren konden dan ongestoord verder met het demontage werk
bezigheidstherapie

Jut probeerde de plankenbodem los te krijgen, maar de moeren waren dol. We moesten er dus van de onderkant bij
this rocks



Om de hangert op kant te krijgen, moest de bovenbouw er maar ff tijdelijk af
this rocks




De aanhanger was nog te zwaar om te kantelen, dus verdere demontage was puur noodzakelijk.
1 persoon die werkt is meer dan genoeg, dus de rest kon ff relaxen en genieten van een roosviceetjuzz
olifantthis rocks



Na een beetje moed ingedronken te hebben, leek het ons verstandig Jacco enige aanwijzingen te geven
this rocksAfspraak



Dit was een goede zet van ons, want al snel was de bodem gescheiden van de rest van het onderstel.



We hebben 2 aanhangers voor de prijs van 1, want het onderstel was van een caravanneke en daar bovenop hadden de heren een andere aanhangert gemonteerd. Het chassis van de bovenste aanhangert kon er in z'n totaliteit tussen uit, dit scheelde behoorlijk in het gewicht
this rocksbezigheidstherapie



Terwijl Jacco bezig was het 2e chassis te verwijderen, waren Biels en Jut bezig het chassis roestvrij te maken en tegelijker tijd waren Onwies en Opper bezig het chassis in de hamerslag te zetten.





Inmiddels was het bijna 17.00 uur. Jacco zou Afiena ff ophalen en daarna zouden we dan maar gaan eten.

Tobias en Jerony waren inmiddels ook onderweg en dankzij een live verbinding van Jut via het telefonetisch lulplastic konden we ze op de voet volgen hoe ze richting de Achterhoek reden. Uiteraard werd er flink gepushed, want we hadden behoorlijk honger. Ghans trok het zelfs ff nie meer en moest accuut een hamburgert met friet van de camping hebben, anders zou die van z'n stokkie gaan.
Inmiddels waren Jacco en Afiena ook weer gearriveerd en ook zij waren behoorlijk gammel. Rond de klok van 19.30 uur kwam de gouden classic het terrein oprijden. Meteen werd de bestelling rond gemaakt en kon er besteld worden. Opper belde de bestelling ff snel door, zodat men niet bij Guhruzalem hoefde te wachten. Gezien de groote van de bestelling, besloot men met 3 man het voedsel te gaan halen, want arbotechnisch gezien mag je niet te veel beuren.
Biels, Jut en Ghans gingen opweg met de Peuleu. 3 man bleek iets te veel van het goede, want Ghans moest vaak steken om een bocht te maken
this rocks



een goed half uur later, kwam dan eindelijk het voedsel
stupid !top !









Na het eten werd nog ff de schade bekeken
this rocks





We weten inmiddels ook hoe de aanhangert er uiteindelijk uit gaat zien
this rockstop !



Binnenkort het vervolg...................

 

 

 

Het vervolg:

 

Ik vond het tijd worden om maar weer eens iets aan de aanhangert te gaan doen. Idee/Idea

Ik heb de nieuwe as opgehaald en wilde deze onder de kar gaan maken.........
Maar,dat aanpasen leek me moeilijker dan een nieuw onderstel maken omdat de plaat waar ik de (nieuwe)as mee aan de kar moest monteren andersom zat dan bij de oude as.
En aangezien de toestand van het oude onderstel toch iets minder was dan we dachten............
Rollende ogen/Rolling Eyes

Aldus geschiede..........


Eerst bij mij op het werk maar eens gekeken of we nog iets gegalvaniseerd materiaal hadden liggen in de passende afmetingen.........
Huh
En ja ik kwam het 1 en ander tegen in de stelling
Dhr. Groen/Mr. Green

En toen maar begonnen:

De nieuwe as en de bestaande trekbalk(die overgezet gaat worden)


Het oude onderstel


Het begin is er......


De stelpoten heb ik voordat ik ze weer gemonteerd heb eerst goed gangbaar gemaakt en de draadstang met kopervet ingesmeerd.


Hier zitten de stelpoten er even aan om te passen.Daarna heb ik ze er weer afgehaald zodat ik later (na het lassen) alle lassen goed in kan spuiten met zinkverf.


Het frame op kop en de trekbalk er ook al bijna aangelast........


Hier ben ik de opbouw voor de trekbalk aan het monteren.
Ik moest n.l. zo uitkomen dat de kop straks op ca 45cm van de grond zit.
Dat zit de kogel(trekhaak) achteraan de auto ook is mij verteld.
En met die dubbele balk aan de voorzijde is het geheel mooi stevig!!



De kop en het zwenkwiel passen er ook mooi weer op nu. Cool


En klaar is het onderstel.......
Helemaal gegalvaniseerd,dus roesten is er voorlopig niet meer bij.......
lekkerpuh


Nu gaat ie weer naar Chris z'n huis waar we spoedig verder gaan met de opbouw.............

Spoedig meer .................

Groeten Wacko J.

 

Update 7 oktober 2006:

Zo,vandaag hebben we maar weer eens de slijptol & Co uit de kast gehaald.
Het was tijd om maar weer eens aan de aanhangert te prutsen.
Zo gezegd zo gedaan.
Bugs had ook nog een paar uurtjes tijd over dus we gingen aan de gang.
Eerst maar eens de overtollige roodbruine delen verwijderd (ook wel roest genaamd).


Nadat dat voor elkaar was eerst de houten planken aan de onderzijde voorzien van waterafstotende Jachtlak.


Bugs kon het niet laten om er zelf ook even van te proeven


Hierna hebben het onderstel en de aanhangervloer met elkaar verbonden d.m.v “elektrischelichtgevendestokjeswaarmeedeboelaanelkaarblijftplakken”



Chris had geen tijd voor de aanhangert vandaag,die was even aan polijstklantje aan het afwerken.


Omdat de weergoden er problemen mee hadden dat we gezellig bezig waren ,waren we genoodzaakt de boel even naar binnen te verplaatsen.
Hier voorzien we al het ijzerwerk aan de onderzijde van een laagje Hammerite (of zoiets).
Hugo hield een oogje in het zeil of het allemaal wel goed ging.


Nu was het tijd om de velgen te gaan passen,of in ieder geval te kijken welke maat velgen zou gaan passen………..
Pirelli……….???
Hmmm,…..helaas de ET te hoog zodat de band te dicht bij het frame zou komen…….


ATS dan………..tja…….


BBS misschien ????


We denken er nog even over na.
In ieder geval :
4 x 100
ET ongeveer 25—30
14 of 15”
naafgat 56mm

Chris had intussen tijd om de BBS ringen van Rogek klaar te maken.




Zo dat was het weer voor vandaag……..binnenkort weer een vervolg………

Groeten Wackojacco