VW-SpeedAanhangert
Geouwehoer begon al een tijd terug, een behoorlijke tijd terug zelfs. Het
vervoer van de Spietgoederen, zoals: partytenten, bbq's, koe-kist etc.
Over het algemeen
was de oplossing een witte boesj, maar helaas.....die boesj
is nie meer.....R.I.P.
Dus een poos terug,
hadden we van Nando (SKG) een hangert
gekregen. We moesten maar kijken wat we er mee deden, hij stond namelijk in de
weg (Lees: er was achter het huis niet genoeg ruimte om te BBQ-en)
Wat je krijgt....is
nie duur, dus uiteraard die aanhanger aangenomen. We
moesten maar ff bekijken wat we er mee deden.
Na
de laatste vergadering kwamen we weer terug op het punt: aanhangert.
Wat gingen we doen, de gedoneerde hangert oppimpen of kijken voor
een iets geschikter exemplaar.
Vanaf dat moment
ging alles HEEEL snel
Dag na de vergadering
kwam Jacco met een advertentie op Marktplaats. Na supersnel
overleg met aantal mensen, werd besloten, toe te happen. Er
was alleen 1 probleem: de verkoper had nog een bod gehad en die man zou maandag
komen kijken. We mochten de aanhanger hebben voor een lagere prijs, maar
dan moest de aanhanger meteen (zondag) opgehaald worden. Nou stond dat ding niet
om de hoek, dus na enig overleg kwam ons maar één naam naar boven --> TOBIASSSS.
Na
zwaar overleg, dreigen met rooieringgg, minpunten en
wat al niet meer, bezweek Tobias en ging die samen met
een maat van hem de hangert halen
Zo waren
de foto's van de verkoper:
Uiteraard
moest de aanhangert beetje aangepast worden hier en
daar, zodat de spullen fatsoenlijk meekonden. De gekste ideeen
werden al geopperd en zo kwam het, dat er een knutseldag in het leven geroepen
werd. Zaterdag 29 juli 2006, Opper's Place, vanaf een uurtje of 10 's morgens
Een week
voor de knutseldag heeft Jacco de aanhanger richting
de Achterhoek gehaald. Meteen ff langs de weegbrug om het kadaver te wegen. Dit
pakte iets minder uit
De aanhanger
woog leeg maar 680kg (+ of - 20kg). Aangezien er geen kenteken bij zit, betekend
dit, dat er maar 70 (+ of - 20kg) lading in kon. Aangezien de partytent al 60kg
weegt en wij er maar 2 hebben, dus
S L O P E
N en opnieuw opbouwen
Het knutselweekend
veranderde dus in een SLOOPweekend
De betrokken
bouw uh slopers werden op de hoogte gebracht, zodat
ze zich in konden stellen op de sloopwerkzaamheden.
Zaterdag
29 juli 2006:
Onwies en Opper vielen om 9.00 uur uit hun nest. Avond ervoor paar meerdere
roosviceetjuz genuttigd
10.00 uur zaten
we rustig te wachten op de rest van de sloopbrigade, maar er kwam maar verrekte
weinig. 10.15 uur: telefoon --> Jacco....of hij nog wat te drinken
en snaaien mee moest brengen. Na hem op de hoogte gebracht te hebben van het tijdstip,
gaven we hem de opdracht om maar het een en ander in te slaan. Enige tijd later
stond hij dan ook met arbeitsj-boesj voor de deur
Eerst ff
bakkie pleur en daarna vol aan de slag. Net buiten hoorden
we iets schurends aankomen. Het was Ghansssss
met een telage Peuleu. Voor de dorst had
hij een kratje bocht meegebracht, wat ongetwijfeld ooit wel eens op zal komen,
als er ff niets anders is
Met z'n
vieren gingen we er ff belachelijk tegenaan
Het plaatwerk
verdween als sneeuw voor de zon, duizende pompnagels werden uitgeboord om het plaatwerk, isolatie,
strips, afwerkingsplaten los te krijgen. Alleen de nagels
was naar schatting al zo'n
We kwamen
er ook achter dat de aanhangert vroegâh
als tulpenkar dienst deed:
Al snel was
er niet veel meer over dan een kaal geraamte.
Tijd voor
een beetje dubbelfris en klein overleg. Er werd alvast
een beetje opgemeten, om een idee te krijgen van de daadwerkelijke ruimte die
we straks ter beschikking zouden hebben.
Rond een
uur of 11 kwamen Herman en Biels om het team te versterken.
Biels leefde
zich meteen uit op de spatborden, deze waren namelijk te klein voor de 8j hoepels
die er onder moesten komen. Netjes en als een echte vakman klopte hij de kasten
uit om op die manier plaats te bieden aan de breden
wielen
Ghans demonteerde de sputterlappen, want ook deze moeten vervangen
worden voor minimaal 8j exemplaren
Noor zorgde
ervoor dat we ons geen moment hoefden te vervelen. Met enige regelmaat kwam hij
met stukjes aanhanger aandraven. Het was dan de bedoeling dat wij dat dan weer
een eind uit de richting gooiden, zodat zij het dan weer kon halen, je kan
het vergelijken met de zinloze sport VOETBAL.
Aan een kant
werd ff een hoepel gemonteerd, zodat we konden passen en meten.
Na een en
ander aandachtig bekeken te hebben, kwamen we er achter dat er nog een hoop gewichtsbesparing
te halen viel.
Om dit voor elkaar te krijgen,
moest er een beetje lomp geweld aan te pas komen...............DE
FLEXXXXXX
In een krappe
10 minuten werden 7 schijven versleten. De slieptol kreeg amper de kans om op
gang te komen. De schijven gilden het uit en met enige regelmaat zag je geen hand
voor ogen meer vanwege het stof, de vonkenregen en rondvliegende delen ijzert
Ondertussen
waren ook Jut en Juul gearriveerd. Juul
nam Herman mee om te gaan sjoppen en wij heren konden dan ongestoord verder met het
demontage werk
Jut probeerde
de plankenbodem los te krijgen, maar de moeren waren dol. We moesten er dus van
de onderkant bij
Om de
hangert op kant te krijgen, moest de bovenbouw
er maar ff tijdelijk af
De aanhanger
was nog te zwaar om te kantelen, dus verdere demontage was puur noodzakelijk.
1 persoon die werkt is meer dan genoeg, dus
de rest kon ff relaxen en genieten van een roosviceetjuzz
Na een beetje
moed ingedronken te hebben, leek het ons verstandig Jacco enige aanwijzingen
te geven
Dit was een
goede zet van ons, want al snel was de bodem gescheiden van de rest van het onderstel.
We hebben
2 aanhangers voor de prijs van 1, want het onderstel was van een caravanneke
en daar bovenop hadden de heren een andere aanhangert
gemonteerd. Het chassis van de bovenste aanhangert kon
er in z'n totaliteit tussen uit, dit scheelde behoorlijk in het gewicht
Terwijl Jacco
bezig was het 2e chassis te verwijderen, waren Biels en Jut bezig het chassis
roestvrij te maken en tegelijker tijd waren Onwies en
Opper bezig het chassis in de hamerslag te zetten.
Inmiddels was het bijna 17.00 uur. Jacco zou
Afiena ff ophalen en daarna zouden we dan maar gaan eten.
Tobias en Jerony waren inmiddels ook onderweg
en dankzij een live verbinding van Jut via het telefonetisch lulplastic konden
we ze op de voet volgen hoe ze richting de Achterhoek reden. Uiteraard werd er
flink gepushed, want we hadden behoorlijk honger. Ghans
trok het zelfs ff nie meer en moest accuut
een hamburgert met friet van de camping hebben, anders
zou die van z'n stokkie gaan.
Inmiddels waren Jacco en Afiena
ook weer gearriveerd en ook zij waren behoorlijk gammel. Rond de klok van 19.30
uur kwam de gouden classic het terrein oprijden. Meteen werd de bestelling rond
gemaakt en kon er besteld worden. Opper belde de bestelling ff snel door, zodat
men niet bij Guhruzalem hoefde te wachten. Gezien de
groote van de bestelling, besloot men met 3 man het voedsel
te gaan halen, want arbotechnisch gezien mag je niet
te veel beuren.
Biels, Jut en Ghans
gingen opweg met de Peuleu. 3 man bleek
iets te veel van het goede, want Ghans moest vaak steken
om een bocht te maken
een goed
half uur later, kwam dan eindelijk het voedsel
Na het eten
werd nog ff de schade bekeken
We weten
inmiddels ook hoe de aanhangert er uiteindelijk uit
gaat zien
Binnenkort
het vervolg...................
Het vervolg:
Ik vond het tijd worden om maar weer eens iets aan
de aanhangert te gaan doen.
Ik heb de
nieuwe as opgehaald en wilde deze onder de kar gaan maken.........
Maar,dat aanpasen
leek me moeilijker dan een nieuw onderstel maken omdat de plaat waar ik de (nieuwe)as
mee aan de kar moest monteren andersom zat dan bij de oude as.
En
aangezien de toestand van het oude onderstel toch iets minder was dan we dachten............
Aldus geschiede..........
Eerst bij mij op het werk maar eens
gekeken of we nog iets gegalvaniseerd materiaal hadden liggen in de passende afmetingen.........
En ja ik kwam
het 1 en ander tegen in de stelling
En
toen maar begonnen:
De nieuwe as en de bestaande trekbalk(die
overgezet gaat worden)
Het oude onderstel
Het begin is er......
De stelpoten heb ik voordat ik ze
weer gemonteerd heb eerst goed gangbaar gemaakt en de draadstang met kopervet
ingesmeerd.
Hier zitten de stelpoten er even
aan om te passen.Daarna heb ik ze er weer afgehaald
zodat ik later (na het lassen) alle lassen goed in kan spuiten met zinkverf.
Het frame op kop en de trekbalk
er ook al bijna aangelast........
Hier ben ik de opbouw voor de trekbalk
aan het monteren.
Ik
moest n.l. zo uitkomen dat de kop straks op ca 45cm van de grond zit.
Dat zit de kogel(trekhaak) achteraan de auto ook is mij
verteld.
En met die dubbele balk aan de voorzijde
is het geheel mooi stevig!!
De kop en het zwenkwiel passen er
ook mooi weer op nu.
En klaar is het onderstel.......
Helemaal
gegalvaniseerd,dus roesten is er voorlopig niet meer bij.......
Nu gaat ie
weer naar Chris z'n huis waar we spoedig verder gaan met de opbouw.............
Spoedig meer .................
Groeten Wacko J.
Update 7 oktober 2006:
Zo,vandaag hebben
we maar weer eens de slijptol & Co uit de kast gehaald.
Het
was tijd om maar weer eens aan de aanhangert te prutsen.
Zo gezegd zo gedaan.
Bugs
had ook nog een paar uurtjes tijd over dus we gingen
aan de gang.
Eerst maar eens de overtollige
roodbruine delen verwijderd (ook wel roest genaamd).
Nadat dat
voor elkaar was eerst de houten planken aan de onderzijde voorzien van waterafstotende
Jachtlak.
Bugs kon
het niet laten om er zelf ook even van te proeven
Hierna hebben
het onderstel en de aanhangervloer met elkaar verbonden d.m.v
“elektrischelichtgevendestokjeswaarmeedeboelaanelkaarblijftplakken”
Chris had
geen tijd voor de aanhangert vandaag,die was even aan polijstklantje aan het afwerken.
Omdat de
weergoden er problemen mee hadden dat we gezellig bezig waren
,waren we genoodzaakt de boel even naar binnen te verplaatsen.
Hier voorzien we al het ijzerwerk aan de onderzijde van
een laagje Hammerite (of zoiets).
Hugo hield
een oogje in het zeil of het allemaal wel goed ging.
Nu was het
tijd om de velgen te gaan passen,of in ieder geval te kijken welke maat velgen
zou gaan passen………..
Pirelli……….???
Hmmm,…..helaas de ET te hoog zodat de band te dicht bij het frame zou komen…….
ATS dan………..tja…….
BBS misschien
????
We denken
er nog even over na.
In ieder geval
:
4 x 100
ET
ongeveer 25—30
14 of
naafgat 56mm
Chris
had intussen tijd om de BBS ringen van Rogek klaar te maken.
Zo dat was
het weer voor vandaag……..binnenkort weer een vervolg………
Groeten Wackojacco