Ff een blokkie omhangen
Tis vrijdag, je hebt er net 2 dagen ziektewet opzitten
en je verveeld je.
De koppijn was al flink minder
en enige wat me nog mankeerde was eigenlijk die loopneus, dus alles tegen mekaar
afgewogen en toch maar in de auto gestapt.
Biels
zou dit weekend het ouwe gare noodblok vervangen door het nieuwe fris gereviseerde
blok. Werd ook tijd ook, want na afgelopen weekend had hij het eindelijk voor
mekaar….het blok verloor olie, koelvloeistof en waarschijnlijk nog een aantal
zaken, maar dat zal Bielsbloksloper nooit toegeven.
Hij
vroeg of ik nog ff met de camera, waar je foto’s mee kan maken, langs wilde komen.
Onder voorbehoud had ik toegezegd.
Zo kwam
het dus, dat ik rond een uur of 18.00 uur richting het Nunspeetse getrapt ben.
Eerst nog ff tanken. Ik had besloten om via Haaksbergen te gaan, dus dan pak je
net zo makkelijk ook maar de BP in Haaksbergen, lijkt me logisch. Nou dat viel
me dus zwaar op m’n dak. Die kloten pomp had dus een metamorfose ondergaan Er was nog weinig
van een BP over, alles was vervangen en op de gevel stond nu: GULF
Ik baalde
als een stekker, dit betekende namelijk dat ik waarschijnlijk hier geen Freebees
zou krijgen. Toch maar tanken, want je moet wat, daarna naar binnen. Ik: “zo das
nie zo mooi dat jullie over
gegaan zijn in GULF.” Jongen achter de balie kijkt me een beetje dom aan en zegt:
“Hoezo??” waarop ik antwoord: “nou, lijkt me duidelijk….Gulf heb geen Freebees”,
waarop die jongen positief antwoord met: “inderdaad, dat klopt, maar we hebben
wel zegeltjes…….”. Door dat laatste antwoord ging ik bijna door het lint, maar
kon me nog redelijk inhouden en zei ‘em: “Nou die hou maar en plak maar in je
eigen boekje.”
Ik rekende
af en verliet het pand (niet tevreden) Hier kom ik dus nooit meer, klotenzooi.
Maar goed, waar gaat deze C-file over……oh
ja, idd, de blokwisseltruuk. Ik stapte in de auto, scheurde weg bij die K-pomp en
ging via Hengevelde richting de A1. Met de naald netjes op 150-160 kwam ik al
redelijk vlug in de buurt afslag Epe/Nunspleet. Toen maar ff telefonetisch contact
opgenomen met Biels, waar of dat ie zich bevond . Het kon namelijk zijn
dat ze aan het inpilsen waren bij Onwies, maar het kon ook zijn dat ze verstandig
waren en dus al in de schuur waren. Het laatste bleek waar
Ik stuurde m’n vehicel richting de schuur. Bij de laatste
rotonde voor de schuur hoorde ik de homokineet schreeuwen van de gasboot. Niet
alleen de achterwiellagers waren dus aan gort, maar ook de homokineet zit er dus
aan te komen. Tsja….het beestje heeft geen schuld. Hij krijgt maar 1 onderhoudsbeurt
per jaar…….tenminste……….als ik daar tijd voor heb
Bij de schuur aangekomen tref ik een aantal auto’s aan,
namelijk die van Sjef, Olaf en Onwies. Ik ga naar binnen en idd, de hele zooi
is aanwezig.
De klus kan beginnen. De voorkant
van de auto moest weg, oude blok er uit, diverse onderdelen van het draaiende
blok, moesten over gezet worden op het nieuwe blok enz. enz. enz.
Echt een strategisch plan was er niet, daar was ik al vrij
snel achter. Als dit monteurs waren van de Volkswagen garage, nou dan bracht echt
NIEMAND meer een auto daar naar toe. Tering wat een snelheid……..NOT!!!!!!!!!!!!
Ondertussen had ik het eerste plaatje geschoten van het
nieuwe blok.
En wat schets mijn verbazing HET BLOK LEKT NU AL OLIE!!!!!
das pas revisie
Hier zie je de kop met z’n 16 klepjes………..ik blijf
er bij: 8 is meer dan genoeg
Ondertussen doen Onwies en Biels als een gek hun best
om ons te doen denken dat ze druk zijn.
Olaf demonstreert even hoe het nu precies zit met het
oliefilter enzo. Nou ik kan je vertellen dat ik nu wel weet hoe het zit, want
het geheel is zo’n keer of 5 – 6 in en uit mekaar geweest. Pffffffff wat een gepruts
of nie dan…..Olaf .
Aangezien zo’n revisie toch best wel flink geld kost,
probeerde Biels een inzameling te houden. Hij zat in een dusdanige houding, dat
z’n broek voor collectebus fungeerde.
Af en toe schudde hij dan de handel leeg en keek even
hoe de financiele stand van zaken was
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, dat is menselijk.
Alleen was dit toch wel een fout die erg vergaande gevolgen had. Er werd namelijk
per ongeluk een blik Grolsch omgegooid/trapt.
Meteen werd er alarm geslagen en was iedereen meteen
op plaats van het delict. Met man en macht werd er voor een oplossing gedacht
en uiteindelijk net optijd gevonden. Gertie was de man van de avond en zorgde
ervoor dat de schade binnen de perken bleef.
Om dit in de toekomst te voorkomen, werd er voor een
veiligere plek gezorgd.
Terwijl Biels en Onwies met demontage van het oude
blok bezig waren, waren Sjef en Olaf bezig om het nieuwe blok klaar te maken.
De kop werd verenigd met het onderblok.
Om het geheel bij mekaar te houden, hebben een paar
slimme koppen de zogenaamde KOPbouten uitgevonden. De manier van aanhalen luisterd
nogal nou. Olaf was de aanvoerder en gaf de eerste slagen met z’n hypermoderne
momentsleutel. Daarna gaf hij aanwijzingen aan Sjef, Die mocht het zware werk
doen. Het hoofd van Sjef kleurde regelmatig TomaatjesROOD.
Gertie bekommerde zich om de demontage als Biels en
Onwies ff aan het bijpilsen waren. Dit schoot op de een of andere manier harder
op……
Naast af – bij – in – pilsen horen natuurlijk ook DELLEN,
frikkidellen wel te verstaan.
Een dag niet gedelt,
is een dag niet geleefd.
Sjef voegt mayonaise toe naar smaak. Dit is een betere
manier dan dat je em meteen helemaal klaar maakt. Je neemt een hap, je kijkt hoe
de smaak is en aan de hand daarvan knijp je er een hoeveelheid mayo bij.
Na alle dellen en blikken bierrrrrrrrr, schiet het
al aardig op met het opbouwen van het nieuwe blok, zelfs het deksel zit er al
op. Gertie houd voor de looks ff het inlaatspruitstuk ervoor.
Na een tijdje begon ik me af te vragen waar iedereen
toch elke keer naar toe holde…..na een uitgebreid onderzoek kwam ik er achter
dat het het skeithok was. Dit is een kleine ruimte in de schuur, waar je je dellen
en bierrrrrrrrr weer kan lozen als het uitgewerkt is.
Terwijl een enkeling nog aan het werk was, vond de
rest het tijd voor een rustpauze. Deze werd in de kantine gehouden.
Na de pauze begon men aan de laatste loodjes voor die
avond. Als doel was gesteld, dat het oude blok er uit zou zijn. Dit ging allemaal
redelijk voorspoedig, maar uiteraard was er een moer die niet mee wilde werken.
Uiteraard zat deze ook op de meest handige plek.
Na
anderhalf uur prutsen en breken gaf men de moed op.
Er zat maar 1 ding op, omdat spruitstuk los te krijgen…………..DE
SLIJPTOL. 3 schijven verder was alles koek en ei en was het blok vrij van
het uitlaadspruitstuk
Er was tijd voor ontspanning en Biels schoot weer even
in een vaste rol voor hem
Uiteraard liep dit ook weer uit de hand en kwamen er
nog wat streepjes bij
Na een beetje napraten in de kantine, kwamen we tot
de conclusie dat er ook een dellencompetitie moest komen. De eerste deelnemer
werd geproefd door Biels. We hebben het hier over een broodje del, met mayo en
ketsjup EN een koekie. Vandaag hoorde ik via MSN dat dat koekie nog in de asbak
ligt. Koekie’s en dellen gaan niet samen…………………………
Het verdere verloop van de ombouw staat in een ander
topic, mijn werk beperkte zich tot de eerste avond. Ik hoop dat jullie goed nadenken
voordat jullie besluiten een ombouw te doen met deze gasten…………
Opperrrrrrrrrrr